fredag 30. mars 2012

Søker nye utfordringer




Etter seks og et halvt år i regjeringsapparatet og mer enn elleve år som Kristin Halvorsens nærmeste rådgiver har jeg nå bedt om å få avskjed fra stillingen som statssekretær.


Hva nå? Det har jeg foreløpig ikke noe klart svar på. Jeg er klar for nye utfordringer, hvor jeg får brukt det jeg kan, men hvor jeg også må lære mer. 

Hvis du mener jeg har de rette kvalifikasjonene for deg, så gi meg beskjed. Hvis du mener jeg har de rette kvalifikasjonene for noen andre, så gi dem beskjed ;-)


Kort om meg
Jeg har en unik kompetanse som ingen andre arbeidssøkere på markedet har. Jeg har sittet tett på alle politiske forhandlinger og beslutninger i Regjeringen de siste seks årene. I samme periode har jeg håndtert media og samfunnskontakt for en av landets mest omtalte og omdiskuterte politikere.
Mitt kontaktnett omfatter de fleste politiske journalister i Norge, og dekker alle riks- og regionmedier av betydning. Jeg har spisskompetanse på budskapsutforming, innsalg av saker til media, medietrening, krisehåndtering, kampanjer, og politiske beslutningsprosesser. I tillegg har jeg svært bred sakkunnskap som strekker seg over hele regjeringens portefølje.

Nøkkelkompetanse
  • Svært bred kommunikasjonserfaring
  • God fremstillingsevne både muntlig og skriftlig
  • God samfunnsforståelse, meget god innsikt i statsadministrasjonen og beslutningsprosessene i Regjeringen og Stortinget.  
  • Gode strategiske evner og bred erfaring med kampanjer
  • Erfaring med krisehåndtering og krisekommunikasjon
  • Tåler godt at det stormer
  • Gode samarbeidsevner


Realkompetanse
Siden 2005 har jeg vært statssekretær for Kristin Halvorsen, først i Finansdepartementet (2005 – 2009) og senere i Kunnskapsdepartementet (2009 - 2012). Min statssekretærhjemmel skiller seg noe fra en vanlig statssekretær, da den er knyttet til statsråden som partileder. Mitt ansvarsområde er primært å håndtere media og bistå Halvorsen i å skjøtte sin posisjon som partiledere i tillegg til å være statsråd. Arbeidsoppgavene mine har bestått i mediekontakt, innsalg av saker, debattforberedelser, budskapsutvikling og utvikling av mediestrategi i så vel enkeltsaker som for hele regjeringsprosjektet. Jeg har dessuten erfaring med å bli intervjuet til så vel trykte medier som til radio og tv.
Selv om jeg ikke har hatt ansvar for noen fagavdelinger i departementet så har jeg vært involvert i presentasjonen av alle saker på de respektive fagfeltene, og har med det fått innsikt i alle aktuelle saker innenfor Kunnskapsministerens ansvarsområde som er barnehagene, grunnskolene og videregående opplæring.
På samme måte har jeg fått oversikt over Finansdepartementets brede portefølje. Eksempelvis skatt- og avgiftsspørsmål, pengepolitikken, makroøkonomi og budsjettpolitikken, statens formuesforvaltning inkludert de etiske retningslinjene for Statens Pensjonsfond. Under finanskrisen satt jeg tett på prosessene forut for regjeringens krisepakker, og hadde en sentral funksjon i kommunikasjonsarbeidet knyttet til denne svært spesielle og krevende situasjonen.
Partiledernes statssekretærer utgjør regjeringens faste Statssekretærutvalg for informasjon. Der koordineres hele regjeringens kommunikasjonsarbeid, og presentasjon av alle større saker. Det har gitt meg god oversikt over hele regjeringens arbeid.
Som nær rådgiver for partilederen har jeg også deltatt i viktige politiske forhandlinger i regjeringen. Jeg var på Soria Moria i 2005, deltok også under forhandlingene av regjeringens politiske plattform i 2009 og jeg har deltatt på alle budsjettkonferanser siden 2005, for å nevne noe. Jeg har inngående kunnskap om regjeringens politikk som sådan, og kjenner i tillegg de ulike partiene primærstandpunkter og hjertesaker godt.
I år 2000 ble jeg ansatt som pressesekretær for SVs stortingsgruppe. Etter valget i 2001 var jeg ansvarlig for å bygge opp og senere lede en informasjonsavdeling på 4 personer, før jeg trådte inn i funksjonen som personlig rådgiver for partilederen. Arbeidsoppgavene var mange av de samme som jeg senere har hatt som statssekretær, og det betyr at jeg har verdifull erfaring med media- og kommunikasjonsarbeid fra så vel opposisjon som posisjon.   
Tiden i SV har gitt meg god kunnskap om å drive kampanjer. Siden jeg ble ansatt har jeg blant annet deltatt i planlegging av, og gjennomføring av seks valgkamper. Det har vært i medvind og i motvind, men felles for dem har vært at det alltid er blitt behov for å ta grep for å sette eller endre dagsorden.
Før jeg ble ansatt i SV var det Romerikes Blad, i Lillestrøm, som var mitt arbeidssted. Der begynte jeg i deltidsstilling som fotoassistent i 1992. Ved siden av tok jeg frilansoppdrag som fotograf og etter hvert som skrivende journalist. I 1994 ble jeg fast ansatt og fram til år 2000 hadde jeg en rekke ulike arbeidsoppgaver og oppdrag. Blant annet ledet jeg, sammen med en kollega, produksjonen av avisens ukentlige ungdomsmagasin «Zoom» i fire år. Gjennom det fikk jeg erfaring med arbeidsledelse, uttegning av lay-out og utgaveplanlegging. Et års tid var jeg dessuten prosjektleder for implementering av nytt redaksjonelt datasystem og ansvarlig for anbud, anskaffelse og implementering av det digitale arkivsystemet.

Annet om meg
Jeg og familien bor i landlige omgivelser på Løvenstad i Rælingen kommune. Vi bor i barndomshjemmet mitt, som vi overtok for 15 år siden. Huset, som er fra 1952, er totalrenovert med betydelig egeninnsats. Jeg vil karakterisere meg selv som nevenyttig og praktisk anlagt.
Jeg trener regelmessig. Helst på sykkel i skogen. Jeg har gjennomført Birkebeinerrittet 14 ganger, og tatt merke de siste seks årene. Min personlige rekord er 3 timer og 19 minutter, og målet er alltid å forbedre meg.
Jeg er glad i å bruke naturen rundt meg. Vinterstid går jeg på ski, og om sommeren fisker jeg så ofte som tiden tillater.

CV sendes på oppfordring

Kontaktinformasjon
Mobiltelefon: 932 55 954

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar