søndag 31. oktober 2010

Saus

I enkelte sammenhenger er det at noe blir ”saus” et negativt uttrykk, men når det kommer til matlaging er det Champions League. Alle kan krydre og steike et stykke kjøtt så det smaker greit, så lenge råvaren er grei. Det er i sausen at personligheten til måltidet kommer fram. Og det er når du treffer på sausen at måltidet går fra å være bra til å bli minnerikt. I dag hadde jeg en sånn opplevelse. Etter tips fra @siwgrindaker på twitter lot jeg meg inspirerer av denne oppskriften

Men man har jo aldri det som trengs når man improviserer og dessuten er det jo nettopp det å improvisere som gjør det morsomt. Jeg gjorde som så:

Smeltet en drøy spiseskje smør (margarin) og lot det brune,
Heiv i en halv rød løk (finhakket)
Ett fedd hvitløk (finhakket)
Lot det surre 3 minutter
La i en stor spiseskje hvetemel
Spedde med en 1,5 dl rødvin og
1 dl oksekraft (i mitt tilfelle oksefond+vann. 50/50)
Helte i ca 1 ss Balsamicoeddik
Krydret ”etter egen smak” med timian, salvie og grovkvernet pepper
Lot det småkoke en halvtime
Silte det

Spedde med ytterligere 0,5 dl rødvin og ca 0,5 dl sjy fra panna hvor indrefileten var stekt. For å tilføre ytterligere sødme og litt bitterhet slumpet jeg oppi litt Newcastle Brown Ale også (øl altså..)

Det ble en saus som var så rik på smak at det hevet måltidet mange hakk.

Til kjøttet hadde jeg dessuten Rösti-poteter (uten selleri), brokkoli og stekt løk. Og rødvin selvfølgelig. Resultatet var upåklagelig og førte til at jeg sovnet godt på sofaen ;.-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar